Tuesday, February 26, 2013

Bali 2013 - Day 1 (19/2/2013)

Penerbangan kami petang, jadi kami semua bertolak daripada Kuantan ke LCCT pada hari yang sama juga. Kali ini aku tak memandu kereta, sebaliknya atas desakan maka aku setuju naik Toyota Alphard yang disewa oleh kami ramai-ramai dengan syarat mesti singgah Shah Alam dulu untuk urusan kerja aku...hehehe

Kami sewa perkhidmatan BR Tours, pemandu yang memandu tu memang bawa laju kenderaan, bayangkan sebelum tengahari kami dah pun sampai ke KL (awesome betulkan!). Oleh kerana dia ada urusan berkenaan visa pelanggan, maka dia drop kami off untuk lunch di KLCC. Apa lagi, merayaplah kami di KLCC. Ingatkan nak makan tengahari dengan kawan baik aku Muz (kami dah 25 tahun berkawan), tapi dia pula ada mesyuarat. Tapi sebelum aku gerak ke Shah Alam sempat juga jumpa dengan Muz sekejap sambil dia bagi panduan untuk melancong ke Bali.. Thanks Muz!

Sampai Shah Alam aku sempurnakan urusan jumpa Farouqi selesaikan urusan sistem barter kami (hehehe). Tak lama di Shah Alam, kemudian kami terus bergerak ke LCCT. Sampai di LCCT memang awal juga, sempat lah untuk beli apa yang patut sebelum terbang.

Alamak! bila check-in bagasi kami berat la pula! aku tengok beg masing-masing memang tak padan dengan kilo yang dibeli. Lepas ni kengkawan, masing-masing beli kilo sendiri ye untuk flight pergi ni. Tak pasal-pasal daripada kena bayar RM105 untuk berat yang lebih, beg aku dan beg kakak aku jadi hand luggage.. Aku ok je, tak adalah nak masam mencuka sebab dah niat nak bercuti, nak cari mood yang hilang, Ya Allah SWT leraikan kekusutan dihati ini.. aminn!

Sampai je kat ruang menunggu, tunggu punya tunggu, alih-alih flight kami delayed la pula! aiseh! why oh why! ditangguh ke jam 8 malam ( memang cuaca agak mendung dan hujan yang tak mengizinkan penerbangan kali ini).

Sampai masa perut pun berbunyi lah... Tapi yang ada tukang jaga beg cuma aku dan kakak aku je.. Oiittt! mana yang lain ni pergi, ingat aku ni tukang jaga ka!? ok.. sabar.. Allah SWT suka pada hambaNya yang penyabar... aminn!! Tak lama selepas tu Kak Liza pun muncul. Aku cakap kat dia nak ke tandas sebentar dengan kakak aku dan minta dia tolong jaga beg sekejap. Tapi nak berlama-lama memang tak boleh, jadi kesian sebab kak Liza seorang je jaga beg. Sempat la beli roti dan air (yang mahal) buat alas perut. Sambil makan aku sms kat Cik Dah and the geng yang merayau tak reti nak balik dah ambik giliran jaga beg. Isk isk isk...!

Tepat jam 8 malam kami pun dapat lah naik Air Asia..

Kami beli siap-siap makanan dalam penerbangan, sebab sampai Bali dah malam, takut kebulur.. heheh. Aku order nasi ayam... dan apa yang aku dapat ialah Nasi dan Ayam. Sungguh tidak menyelerakan! Not recommended!
 Kakak aku order Chicken Black Pepper, rasanya lebih baik la daripada Nasi dan Ayam aku punya tu.

Sampai sahaja di Ngurah Rai Airport di Denpasar Bali (penerbangan mengambil masa selama 3 jam), kami disambut oleh supir kami Pak Yakiya. Kami dah tempah agensi di sana yang boleh accomodate pelancongan kami kali ni. Maaf ye, kali ni bukan aku yang booking, Cik Dah yang buat kerja tu semua (kudos to her).

Kami menginap di Solaris Hotel di Kuta. Sampai sahaja di hotel, dapat lah merasa welcome drink. Dapat juga la menghirup air guava.

Inilah bilik kami! bersih dan selesa. Alhamdullillah.. syukur! sampai je dah pun jam 12 tengahmalam, time nak masuk bilik, mandi, solat, aku tidur jam 2.30 pagi sudahnya... tapi lena.. Alhamdullillah... dalam solat sempat lagi berdoa tu, let it be a better day tomorrow.. aminnn!