Wednesday, February 22, 2012

Catatan 2012

Tahun 2012, membawa agenda baru dalam kalendar aku.. jeng jeng jeng..

Untuk pertama kalinya dalam hidup aku, aku membuat keputusan sendiri, dan bakal menghadapi apa jua ombak, onak dan duri yang bakal mendatang!

Bukan senang membuat keputusan untuk bekerja di Kuala Lumpur, dan kemudian kembali semula ke Kuantan, namun aku merasakan itulah hala tuju terbaik! Aku kini lebih tenang dan kurang tertekan dengan keadaan sekeliling, kerana aku sudah nekad untuk mengharungi apa jua yang akan terjadi, atau telah terjadi.

Adakah aku menyesal berhenti kerja di Kuantan sebelum ke KL? (kerana kini aku di Kuantan kembali), jawapan aku cukup mudah - TIDAK sama sekali!. Aku percaya kepada Takdir Allah SWT, dan aku percaya kepada setiap yang berlaku merupakan yang terbaik, dan hikmah yang tidak ternilai dari Yang Maha Esa untuk insan bernama aku.. betapa leganya kerana atas bantuan Allah SWT tindakan untuk berhenti adalah yang terbaik!

Siapa sangka, tindakan aku berhenti sebenarnya telah membawa aku melepaskan diri dari belenggu-belenggu kesengsaraan emosi (depression), baru aku sedari bahawa dunia ini terbentang dengan luas sebenarnya. Rezeki ada dimana-mana. Terlalu banyak peluang dan orang yang lebih menghargai bakat aku di luar sana.. semasa di tempat kerja lama, aku dibelenggu dengan kata-kata yang mengatakan kerjaya aku hanya setakat itu sahaja, tidak layak untuk apa jua kenaikan (menurut kata syarikat), bila aku hadir temuduga untuk bekerja di syarikat lain, jawapan yang sama juga aku terima, sehinggakan perlahan-lahan perasaan putus asa menguasai diri.

Aku putus asa dan menyalahkan ketidakadilan dunia, akhirnya Allah SWT menyedarkan aku (wake up call), pada suatu malam ketika Mak dan Abah aku nyenyak tidur, aku memerhatikan wajah kedua ibubapaku. Masa itu baru aku sedari yang laluan hidup aku panjang lagi, aku perlu teruskan perjuangan untuk keluarga aku, aku perlu harungi untuk memberi teladan kepada golongan yang tidak bernasib baik seperti aku. Aku bersyukur sangat-sangat diberi peluang oleh Yang Maha Esa dan dipinjamkan dimuka bumi ini untuk menghargaiNya.

Kini aku kembali ke Kuantan, walaupun tidak semewah mana, namun falsafah aku bahawa duit itu hanya penting untuk kelangsungan hidup (survival), ianya tidaklah segala-galanya buat aku. Aku cukup bahagia kini, tidak lagi takut-takut dalam meluahkan pendapat, tidak lagi ragu-ragu dalam mengatur langkah, kerana aku tiada apa-apa untuk digusarkan. Kerana Allah SWT sentiasa ada bersama aku dalam mengharungi cabaran ini. Aku lebih bahagia bila melihat orang disekeliling aku gembira, aku cukup seronok bila usikan aku pada keluarga menjadi, aku seronok bermanja dengan Abah dan melayan karenah Mak. Peliknya kini, hikmah tak terhingga yang Allah SWT berikan pada aku, aku tidak lagi rasa tertekan dengan kehidupan sehari-hari kini. Aku lebih tenang.. hari-hari bagi aku ialah satu bab helaian mukasurat yang baru, dan bagaikan seekor kucing yang sentiasa curiga. Aku tidak sabar untuk bangun keesokkan harinya dan menanti cabaran yang baru.. Kelakar bukan?! tetapi itulah hakikatnya. Bila kita kembali kepada Pencipta, dan kita tidak putus berdoa dan memohon dariNya, Dia tidak pernah melupakan kita. Hanya kita yang gagal menghargai setiap takdir yang dirangka untuk kita.

Ternyata aku lebih ceria dan bersemangat dalam merencana perjalanan hidup aku.. kepada keluarga, rakan-rakan dan sesiapa yang membaca blog ini, doakan aku tabah dalam mengharungi hari-hari yang mendatang, dan doakan langit untuk aku sentiasa cerah, amin!

No comments:

Post a Comment