Tuesday, July 2, 2013

Menyahut Cabaran..

Aku ada beberapa azam yang aku nak buat dalam tempoh sejak aku pulang daripada Bali sehingga Sukan SEA 2015.

Antara azam aku ialah untuk main balik catur, meletakkan diri no 1 Malaysia (dikalangan pencatur wanita je..hehehe), melayakkan diri mewakili Malaysia (walaupun aku tak ada hajat nak wakil pun.... hehehe). Mudahan dengan cara ini aku boleh market kelas catur kendalian aku untuk lebih berkembang mekar (tapi rasanya lepas 2015 aku dah tak minat nak ajar chess or maybe main chess kot, entah la... tengok lah takdir macamana esok-esok).

Sekarang ni aku tambah semangat! Wah! berkobar-kobar ni.. hehehe. Semuanya gara-gara semasa menjenguk Mie kat UMT tempat berlangsung National Closed. Tetiba Mie buka cerita pasal ex-student aku (maaf ye, sekarang ni aku dah tak mengaku dia student dah.. kejayaan dia atau jatuh bangun dia tak ada kena mengena dengan aku dah..Alasan yang mudah : aku tak suka ambil kredit sebab aku dah tak train dia dah, tak adil untuk coach dia kalau aku buat macam tu. Kena hormat juga hasil usaha dan titik peluh orang lain) dah ada coach.

Spontan Mie bertanya "kenal tak dengan coach dia?"

aku jawab "tak tau"

Mie galak bercerita "IM"

aku pun "oh, ye ke" agak kurang berminat untuk ambil tahu.

Mie menyambung "tahu tak mak dia bayar berapa?"

Ikhlas aku jawab "tak tahu" dan serius aku tak berminat untuk tahu pun

Dengan selamba badak Mie cakap "RM5000 sebulan kontrak setahun!"

aku pun terlopong terkejut "biar betul?"

berulang kali aku bertanya perkara yang sama, Rupanya Mie dapat tahu cerita tu daripada Ezmi (rakan baiknya). Ezmi yang memang peramah tu berborak dengan mak budak ni. Kebetulan seperti yang sedia maklum, mak budak ni jenis yang suka bercerita panjang lebar.

Untuk lebih kepastian aku bertanya kepada rakan aku yang bergelar IM tu.. dia mengiyakan, namun tidak mahu menyebut tentang bayaran. Isu sensitif katanya.

Selepas kejadian itu, aku mulanya agak marah, sebab mereka sekeluarga pernah stop kelas chess dengan aku gara-gara tidak puas hati tentang konsep bayaran yang aku kemukakan, mahal la, tak patut la.. bla bla bla.. tetapi beberapa jam selepas kemarahan aku reda, aku mula berfikir secara rasional. Besarnya kekuasaan Allah SWT. Dia buka mata aku dan minda aku seluasnya untuk lebih berfikir. Agaknya ini petanda daripada Dia supaya aku main balik chess. Buktikan kepada seantero Malaya bahawa aku yang pernah menjadi pemain terbaik, masih lagi terbaik! (chewah! chayuk2!.. alunan muzik 'we r the champion' jadi lagu latar semasa emosi ini dilantunkan.. hahaha)

Terus terang, aku tak marah pun.. aku bertambah gembira.. sekarang aku dah ada agenda baru dalam kepala aku. Agenda untuk mensibukkan diri. Bila aku sibuk, aku tak ada masa untuk fikir tentang perkara remeh temeh yang lain...

Terima kasih kepada mak budak tu, dan terima kasih kepada persatuan (haa.. ada cerita gak pasal ini, nantilah menyusul kemudian)..

Kini....aku menyahut cabaran dalam projek the road to 2015! hahaha... (jangan hangat-hangat tahi ayam dah le.. hahahahahaha)

No comments:

Post a Comment