Thursday, July 4, 2013

Sedih?!

Perlukah aku bersedih?

Daripada dulu lagi aku tahu dan aku sedia maklum aku bukanlah wanita yang jelita. Masa zaman kanak-kanak juga aku tau aku bukanlah kanak-kanak yang comel yang digilai oleh ramai orang. Seingat aku, tiada yang pernah mengagah aku atau mengatakan "comelnya budak ni"..

Usia aku bukannya muda lagi, dah pun lewat 30-an (tersangat lah lewatnya).. Jadi kenapa aku mesti bersedih dan berasa hati bila aku pun sedia maklum yang aku bukanlah jelitawan? Mak aku pun pernah memberitahu yang aku ni hodoh. Tapi agaknya hari ni aku dah penat kot.. penat nak bertarung dan buktikan yang aku boleh buat, buktikan cantik tu belum bermakna boleh buat yang terbaik sebaik aku..

Nak buat macam mana.. dunia ini tak adil bukan? Kecantikan rupa paras selalu diletakkan di tempat pertama! Nak bekerja pun orang pandang cantik. Nak naik pangkat pun orang pandang cantik. Dan berkahwin pun rata-rata pilih yang cantik bagai.. dunia hai dunia..

Kenapa isu ini timbul.. sebab lagi sekali aku dibandingkan dengan orang yang punya kecantikan dan aku tidak.. Cuma bezanya kali ini aku dah penat.. aku dah malas nak fikir..

Sebab kecantikan itu bukan hak aku.. tapi hak Allah SWT. Aku redha dan terima takdirNya seadanya. Kali ini, aku betul-betul pasrah. Pada aku istikharah ialah jalan terbaik untuk panduan terbaik.. tak guna nak fikir pasal isu aku tak cantik ni.. Allah SWT Maha Mengetahui...

No comments:

Post a Comment