Tuesday, May 10, 2011

Pengembaraan ke Kuching - Hari Ketiga (2/5/2011) Part 2

Wuih! penat den! Dah elok-elok upload entry, tetiba check balik blog, tak masuk rupanya huhuhu. Apahal dengan blogspot nih?? Hilang dah semua idea-idea masa posting mula-mula.. huhuhu.. camno? kena buat balik la jawabnya.. huhuhu..


Berlatar belakangkan rumah Orang Ulu. Nampak biasa je kan?



Tapi, mak aii!! tinggi tu! Ni mesti pasal nak elak daripada binatang buas kot, tu yang arkitek orang Ulu bina rumah tinggi-tinggi ni. Aku rasa kagum lak, kreatif juga kan untuk bina rumah setinggi ini, tanpa perlu menarah bukit-bukit atau membinasakan alam sekitar. Aku teringin betul nak naik rumah ni.. tapi Abah mesti taknak naik dan aku faham kenapa..
Kemudian, abah terdengar bisik-bisik orang lain. Lepas tu abah cakap "kena cop ni". Aku pun apa lagi, "kena naik rumahla baru boleh cop". Tersengih-sengih aku masa tu.. hehehe. Tapi abah dapat naik perhentian tangga pertama je. Aku minta abah tunggu disitu sementara aku naik ke atas mendapatkan cop. Dalam hati kegirangan aku, hehehe inilah masanya untuk naik tangga kayu balak yang ditakek tu..


Sesudah cop buku, aku pun meninjau-ninjau rumah orang Ulu ini secara lajunya.. kesian juga kalau abah tunggu lama-lama kat bawah tu.


Sempatlah ambil gambar ini, dan meninjau pembuatan kuih yang dibuat daripada ubi kayu ini.



Cantik kan? gambar pemandangan dari atas rumah orang Ulu, hasil sentuhan tangan jurukamera amatur macam aku ni.. hehehe.


Siapa yang tak serun? inilah lantai rumah orang Ulu. Dah le tinggi, lantai buluh macam ni je.. isk3!


Sesudah selesai dirumah Orang Ulu, kami ke rumah Melanau pula.


Dulu-dulu aku ingatkan melanau ialah nama untuk melayu yang tinggal di Sarawak. Rupanya aku silap! Melanau merupakan suku kaum yang bukan melayu. Masa kat Kuching ini, sempat jugalah aku mendengar tentang pesta "kaul" iaitu pesta tanaman yang diraikan oleh orang-orang melanau ini.


Haa.. walaupun lantai rumah macam lantai rumah melayu, tetapi, curam juga ye!


Pemandangan dalam rumah Melanau.


Destinasi seterusnya ialah rumah Melayu. Sebenarnya, selain lawatan kerumah-rumah utama di Kampung Budaya ini, ada juga rumah-rumah kecil yang lain. Tapi sebab tiada untuk di cop, tidaklah Abah nak singgah ke rumah-rumah kecil ini. Antara rumah-rumah kecil ialah, tempat pembuatan manik-manik, dan sebagainya. Ini pula ialah rumah permainan gasing masyarakat melayu. Rasanya dimana-mana melayu memang popular dengan gasing. Masa aku kecil-kecil disebabkan bawah aku ialah adik lelaki, dan atas aku ialah abang, maka aku suka juga lah bermain gasing. Hehehe.. tidaklah sepandai mana, tetapi boleh lah kalau nak bercampur dengan budak-budak lelaki main tu.. hahaha. Tapi gasing yang aku main tu kecil je, kat sini, gasing untuk orang dewasa yang besar tu. Alah, macam gasing kat Kelantan tu lah.


Teringat pula, jam sudah menunjukkan pukul 11 pagi, kena bergegas ni nak ke panggung budaya, tengok pertunjukan tarian jam 11.30 pagi. Jadi nak kena cepat ni. Dalam keadaan aku menggesa Abah untuk cepat, tak pasal kena marah.. Hehehe.. aku senyum je kena marah dengan Abah. Ala, orang tua ni marah kejap je, lepas tu sejuk lah dia.. jadi tak guna nak merajuk dengan orang tua. Ramai juga lah orang kat sini dengar aku kena marah dengan abah "nak cepat-cepat ni yang abah tak berkenan nih!". Setelah difikir-fikir aku baru faham kenapa Abah marah aku. Rupanya, kat rumah gasing ni, ada orang tua melayu kat situ, Abah teringin nak berborak lah tu.. jumpa geng!


Inilah rupa gasing. Nak cuba? RM3 ye untuk tiga kali mencuba! Kalau ada abang-abang aku ni, aku nak juga tumpang sekaki.. ada geng! hehehe


Sampai kat rumah melayu, aku ingatkan tak perlu singgah cukup sekadar cop sahaja, tetapi Abah nak pula singgah. "Pelik" getus hati aku. Aku rasa macam kes tadi juga lah, abah nak cari orang-orang tua nak buat kawan kot..


Buaian dibawah rumah orang melayu adalah suatu kemestian kot. Aku teringat masa dikampung belah mak, kat bawah rumah arwah nenek pun ada buaian juga dulu. Aku suka naik buaian ni.. hehehe. Kadang-kadang kalau pergi taman permainan cari alasan je temankan anak sedara ke apa ke, hehehe.. jumpa buaian aku lah yang suka main... Oklah berbalik kepada cerita kat kampung belah mak ni. Buaian kat kampung ni bukan setakat aku atau budak-budak je yang suka main, tetapi yang dot dot dot pun suka main juga. Sebab buaian kat bawah rumah arwah nenek tu, tiap-tiap malam berhayun. Boleh sampai terdengar bunyi tiap-tiap malam.. wuish!! seram juga kan! Pakcik aku tutup terus bawah rumah tu, buat bilik. Jadi sekarang ni kalau balik kampung, rumah tu macam dua tingkat la pulak, sebab tempat buaian dah jadi bilik kat bahagian dapur.


Ruang tamu rumah orang Melayu.


testing testing one two three :-))


Hasil jualan di rumah orang melayu. Ada kuih bahulu, dan kuih kapit. Dan kat rumah ini ada juga dijual kayu tas (aku tak tau kayu apa tu), dan gambir sarawak. Abah beli satu RM5 gambir tu yang bersaiz sebesar syiling 5 sen. Abah nak, aku beli je.

Lalu ikut jalan pintas, sebab tu gambar ini, diambil kemudian.


Ingatkan rumah melayu tu rumah yang terakhir dah. Tapi ada pula rumah cina. Aku pun pelik kenapa perlu ada rumah cina dalam kampung budaya ni? Bukan kah, cina datang kemudian?


Selesai sudah, kami pun terus ke panggung budaya. Aku harap ada kerusi untuk aku dan abah duduk. Ramai orang nih! jangan la penuh. Jam menunjukkan pukul 11.15 pagi.

No comments:

Post a Comment