Wednesday, March 9, 2011

Ho Chi Minh - 4/3/2011 City Tour

Hari pertama kami di HCMC, kami mengikuti tour agensi yang direkomen oleh hotel Pink Saigon 3, iaitu "The Sinh Tourist". Kami membayar VND 450,000 untuk bertiga, iaitu lebih kurang RM25-27 seorang.

Pada mulanya idea untuk melihat-lihat bandar ialah secara sendirian meredah kota HCMC, tetapi oleh kerana ini merupakan kali pertama kami menjejak kaki ke negara orang secara sendirian (inilah kali pertama aku ke negara orang secara sendiri, sebelum ini aku ke negara orang atas urusan catur, dan segala urusan pengangkutan, penginapan diuruskan oleh pengurus aku, kini aku perlu menguruskan sendiri), maka keputusan yang terbaik ialah menggunakan khidmat tour agensi. Lagipun lebih jimat daripada mengikut tour dari agensi di Malaysia.

Ada salah faham pada pagi hari 4/3/2011. Kami yang bersiap awal jam 7.30am, tiba di lobi hotel dan diberitahu oleh orang hotel bas tour kami akan tiba jam 8.30am. Jadi kami mengambil keputusan untuk berjalan-jalan di Pasar Ben Thanh yang berhampiran. Sebaik jam 8.30am kami dihotel, kami diberitau yang bas kami sudah pun berlepas. Dengan agak kelam kabut kami perlu mengejar bas tour kami. Kami menaiki teksi untuk ke pejabat The Sinh Tourist ni. Tetapi agak malang juga bagi kami, kerana pemandu teksi ini tidak tau berbahasa inggeris. Lalu dia menghantar kami ke pejabat The Sinh yang salah. Orang pejabat itu kemudian menyuruh aku menaiki teksi menuju ke pejabat yang lagi satu! Aku yang memang bengang ketika itu, dengan kurang sabarnya, lantas aku buat bising-bising kat minah kat kaunter itu, demanding bas tour ambil kami di pejabat yang lagi satu ini. Aku bising-bising dengan mengatakan sudah dua kali kami menaiki teksi dan dibawa ke tempat yang salah (hehehe.. cerita kena ada tokoh tambah sikit lah baru ada kick). Tak lama selepas itu, bas tour pun datang mengambil kami untuk sehari city tour..

Jurupandu arah kami bernama Huy, dari usia beliau yang agak tua, aku mengagak pasti dia fasih berbahasa inggeris, namun sangkaan aku silap. Memang memenatkan kerana aku perlu memahami sebutir-sebutir tutur kata yang keluar dari mulut beliau.


Tempat pertama yang kami tujui ialah pasar Cho Lon yang terletak di Chinatown.
Kami cuma ada masa 40 minit sahaja untuk membeli belah di pasar ini. Kami hanya berhenti dikedai ini dan membuat urusan tawar menawar disini.
Bergambar kenangan di hadapan Pasar Cho Lon
Seronok yang amat setelah membeli belah, memang takkan melepaskan peluang bergambar!
Ini pula destinasi kami yang kedua, kuil yang terletak dikawasan chinatown.
Kuil yang dibina seawal kurun ke-19 oleh orang daripada China yang melarikan diri ke Vietnam.
Kepenatan, kerana agak kurang menarik di kuil ini.

Ada banyak sudut kawasan kuil ini, dan setiap sudut ada je ruang untuk memuja, dan berdoa.

Destinasi kami yang seterusnya ialah Pagoda agama buddha.

Pokok ini terlalu unik untuk dilepaskan dari kamera aku! (cak!)

Para penganut Buddha merata-rata di sekitar pagoda ini, hinggakan dibawah pokok dengan papan tanda "toilet" pun boleh dibuat tempat tafakur...
Waktu tengahari kami dibawa ke pejabat The Sinh Tourist untuk rehat tengahari sebelum menyambung tour kami. Dikawasan pejabat ni iaitu di jalan De Tham, agak ramai pelancong keturunan kaukasian. Kami merayau-rayau dikawasan sekitar, dan tiada satu pun restoran halal terdapat dikawasan ini. Tetapi kami menemankan Teh makan makanan Vege di salah satu restoran disini. Sepanjang merayau-rayau disekitar kawasan ni, mata aku terpaku kepada kedai membuat suit ini. Aku terfikir, kalau baju biasa boleh disiapkan dalam masa sehari, takkan blazer mengambil masa yang lama?hmmm.. aku bertanya berapa harga untuk membuat blazer sahaja, dan berapa lamakah masa yang diperlukan untuk disiapkan? heheheh.. dengan kos US$33 dan dalam masa 2 hari tempoh untuk disiapkan. Tak sabar rasanya untuk melihat hasilnya nanti....

Destinasi kami yang seterusnya selepas tengahari ialah bangunan Independence Palace. Bangunan yang pernah dihuni oleh presiden Vietnam ini, mempunyai banyak bilik. Ibarat melawat White House la ni..
Gambar dihadapan Istana.

Memahami apa yang diperkatakan oleh jurupandu kami, Mr Huy.

Aku ambil gambar ini, sebab aku tertarik dengan kerusi lama ini. Kerusi ini sudah wujud sejak bangunan ini mula-mula dibina. Warna hijau masih lagi kekal pada kerusi lama ini.

Ini merupakan bilik makan merai tetamu.

Ini pula bilik juga untuk merai tetamu.. fuh! penat turun naik tangga tengok bilik je ni..

Ini pula merupakan bilik hiburan untuk wanita pertama meraikan para isteri tetamu-tetamu.

Ini merupakan bilik judi meraikan tetamu. Ada meja billiard, meja poker, dan juga meja mahjong. Hmm.. mana meja chess ni? bukan ke menteri-menteri patut sebagai orang intelek patut main permainan minda?.. hmm...

Pemandangan dari tingkat paling atas istana ini.

Haa.. ini pula di tingkat paling bawah (basement). Bilik ini adalah bilik merangka strategi perang oleh presiden pada masa itu.
Kelihatan banyak peta-peta disini...
Disebelah bilik strategi ada bilik pengkeranian. Lihatlah mesin taip lama ini. Antik!
Gambar dari bahagian belakang Istana.
Berposing di bahagian sisi Istana.

Hai Cik Dah, bila masa tukar kerja jadi tukang kebun Istana nih?

Kalau ye pun, buat le macam Teh ni, tak payah nak tolak-tolak pun, angkat je.. hahaha

Destinasi kami seterusnya ialah ke Notre Damne Cathedral. Gereja ini merupakan hasil binaan lama Perancis. Err... Cik Dah ni kat Vietnam ke kat Eropah ni? konfius nih!

Ini merupakan tempat kedua terakhir kami singgah. Pejabat pos!

Jam dinding di Pejabat Pos ini sahaja sudah menunjukkan yang bangunan ini memang sudah lama wujud.
Gambar Ho Chi Minh ada di papar di dinding Pejabat pos ini. Perhatikan seni binaan lama ini, cukup unik sekali dengan tiang-tiang yang didirikan sebegitu.

Aku tertarik dengan gambar Tintin ini. Untuk pengetahuan umum, kartun Tintin merupakan kartun yang aku suka baca semasa kecil dahulu. Aku cukup menggemari pengembaraan Tintin. Daripada buku-buku Tintin inilah aku menanam hasrat untuk mengembara ke serata tempat..

Atlas dunia di dinding pejabat pos..

Barangan cenderamata dijual di pejabat pos ini..

Haa... cenderamata ini menarik. Ukiran pepatung yang boleh diimbangi dengan satu jari sahaja. Teh membeli satu untuk anaknya.

Macam balance akaun je ni kan... hahaha
Haa... baru jumpa ATM machine HSBC bank...

Kami seterusnya ke destinasi akhir iaitu War Remnant Museum.

Museum ini lebih kepada mengingati perang Vietnam - Amerika.

Haa.. ni kapal terbang Amerika yang sesat kat Vietnam lah ni..
Sekitar sejarah perang Vietnam.

Khusyuk membaca perihal perang Vietnam - Amerika ini.
Bukan kami sahaja yang khusyuk, pelancong lain pun begitu juga.

Kesan perang hasil bom Oren yang dilepaskan oleh Pihak Amerika ke bumi Vietnam. Aku memang syahdu semasa kat muzium ni.

Mana tidaknya, kesan bom oren ini masih lagi dirasai oleh rakyat Vietnam sehingga hari ini.

Bom - bom yang diguna oleh pihak Amerika.

Senjata-senjata canggih Amerika.

Bom-bom dan periuk api semasa perang.

Kecanggihan tentera Amerika melalui senjata-senjata perang memang tidak disangkal.

Ini pula merupakan tempat seksaan tentera Amerika terhadap askar Vietnam ataupun orang awam yang ditawan.
Ini merupakan alat untuk menyeksa banduan.

Yang paling aku tak tahan sekali ialah bilik kurungan yang cuma muat-muat badan manusia sahaja. Banduan akan diseksa dengan tidak boleh bergerak dalam bilik kurungan ini, dan akan di cucuk-cucuk badan seperti binatang.
Ini merupakan satu lagi bentuk kekejaman Amerika.

Jangan jadi tipah tertipu ye! Cik Dah tu posing je lebih dihadapan restoran yang terletak disebelah muzium ini....

No comments:

Post a Comment