Tuesday, March 22, 2011

Kenangan di HCMC..

Lepas sahaja balik daripada HCMC, aku bertolak pula ke KL atas urusan kerja-kerja catur aku (jadi arbiter kejohanan catur Tertutup Kebangsaan.. hehehe jadi chief tu!). Maklum le, dah berhabis duit di HCMC kena lah cari duit tambahan untuk tampung belanja-belanja nak teruskan perjalanan hidup sebelum dapat gaji ini.. hehehe Walaupun dalam kesibukan dengan catur, tetapi HCMC tetap terpahat dalam ingatan... Tengok motorsikal di sini, teringat motorsikal di HCMC. Rata-rata penduduk HCMC lebih memilih untuk membawa motorsikal berbanding kereta. Ingatkan harga motorsikal di Vietnam lebih kurang je dengan Malaysia, tapi mak aii! jauh beza! Menurut orang di sana, harga di Vietnam untuk sebiji motor paling mahal (yang paling mahal ye!) berharga dalam RM2400! (Murah tu!). Ada juga yang aku tengok kat sana, basikal bermotor. Ala, macam basikal tetapi ada function untuk bergerak macam motorsikal. Teh ada berkata, kat Malaysia tak ada basikal macam ni, kalau ada mungkin sudah dibeli oleh Teh agaknya :-) Baru-baru ini ada terbaca pasal basikal bermotor ini, rupa-rupanya kerajaan Malaysia belum lagi memberi kelulusan untuk menerima basikal motor ini untuk digunakan di Malaysia.
Teringat pula akan wayar berselirat di sepanjang-panjang tiang-tiang elektrik di HCMC. Pergh!! macam nak buat tenun kain je wayar-wayar tu! Kalau tengok-tengok memang ngeri, ye lah mana ada macam itu kat Malaysia ni.
Paling tidak dilupakan kenangan tawar menawar harga barang yang di beli.. hahaha Kalau ada kesempatan lagi, memang aku ingin pergi buat kali kedua ke sana! Confirm kali ini, memang aku akan bershopping sakan! hahaha

No comments:

Post a Comment